Wenger: Ta ett chill-pill ang. målvaktskritiken


Antalet insläppta mål är inte automatiskt betyget på målvakten i en match

Senaste nytt från Arsène Wenger: Almunia, Fabianski, Mannone, Szczesny och alla andra fotbollsmålvakter i världen har den svåraste uppgiften. Målvaktspositionen är utan tvekan en position med hög press på sig. Efter förra veckans förlust mot United fick Almunia mycket kritik, vilket Wenger anser vara inkorrekt, till stor del.

'Om en anfallare missar två målchanser men ändå sätter två andra så ses han/hon som hjälte. Om en målvakt gör två misstag som resulterar i insläppta mål, men också gör otroligt mycket bra under en match, så ses han/hon ändå som skurken i dramat' berättar Wenger. Han tycker att Almunia sätter för hög press på sig själv och när man har en nervös målvakt så sprids det till backlinjen och sedan vidare i laget.

Jag håller med honom om att målvakterna får kritik för minsta lilla trots hjälteinsatser i diverse matcher, men samtidigt tror jag felaktig kritik ofta kommer från ett otränat öga. De som har koll på livet kan uppskatta en målvakts prestation trots insläppta mål.

PS. Är det fler än jag som föredrar Almunias blonderade hår framför det han har nu..? DS.

Kommentarer
Postat av: tonytwist

jag har inte mycket till övers för almunia. lehmann må ha varit en tok men han tvivlade aldrig på sig själv som det verkar att almunia gör vilket i sin tur sprider detta olugn..

2010-02-07 @ 01:45:30
Postat av: ze Verminator

Almunia får ta mycket skit. En del befogad, en del inte.

Men faktum kvarstår att man vinner inte Premier/Champions League med en målvakt av Almunias klass.

Han är inte en dålig målvakt, det är det ingen i PL som är. Men han är inte heller en tillräckligt bra målvakt för att få stå i ett av världens bästa lag. Han är inte en målvakt som man vinner några titlar med.

Igor Akineef (stavning?) eller Manuel Neuer skulle jag vilja se mellan stolparna till nästa säsong. Eller varför inte chansa med Mannone som faktiskt har gjort den bästa målvaktsinsatsen denna säsong för Arsenal. Jag tänker givetvis på bortamatchen mot Fulham.

Men för att komma till poängen, bort med Almunia!

2010-02-07 @ 03:14:26
Postat av: anne

Hur ser håret ut nu?

2010-02-07 @ 09:32:59
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: hilääli minoosh

- Allvarligt ? :o fan va härligt :D Önskar att jag ska få sitta på Camp Nou någongång :D

2010-02-07 @ 10:01:31
URL: http://hilals.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0