Ryssland v Irland


Ryssarna efter vinsten mot Holland i EM kvarten 08

Det jag har att säga om denna match är: HU-VA-LI-GEN! Och detta av många olika anledningar. Jag tänkte nu kamma igenom dem lite fort här på bloggen.

Passningsspelet: Helt sanslöst måste jag säga (och för er som inte vet om det så är Ryssland mitt favoritlandslag i fotboll, eller i alla fall delad förstaplats med Holland och USA, så detta inlägg kommer skrivas utifrån den vinkeln). Ryssarnas passningar var helt otroliga! Det var som magi när de spelade och det var riktigt kul att se! Målen också som kom från perfekta passningar var helt felfria. Detta gör det till en lättnad att se på rysk fotboll... Som en enda stor utandning...

Lagkänslan: De kämpar hela vägen och de gör allt som ett lag. Missar en spelare att göra något så finns det alltid minst två andra ryssar som kan hjälpa till. Jag hemma i vardagsrummet känner till och med hur mycket laget kämpar inte bara för vinst men också för varandra. Alla satsningar och situationer gås in i till 110% för mindre vore skandalöst (till exempel som i VM-kval matchen mot Slovenien där alla var helt värdelösa och uppgivna).

Tvillingarna Berezutski: Likare ryssar får man leta efter! Och de har samma sorts hy som Arshavin har (och antagligen större delar av den ryska befolkningen haha), alltså väldigt röd men ändå fläckig och blek. Det är äkta ryskt och äkta ryskt är äkta fett nice.

Tränarbytet: Från Hiddink till Advocaat. Holländare till holländare. Advocaat (som även var Arshavins coach under hans tid i Zenit) har gjort det helt okej hittills. Det kommer krävas mycket för att slå Hiddink som ändå tog laget till en EM-semi. Det kommer bli och är faktiskt redan mycket jämt i Rysslands grupp. Jag hoppas för allt i världen att jag inte kommer behöva gå igenom samma sak som när de inte kvalificerade sig till VM. Seriöst en av de värsta dagarna i mitt liv...

Arshavin: Hans form har ju, som alla vet, varit lite sisådär under augusti och september i Arsenal. Det är inte Arshavin vi är vana att se som springer runt med nummer 23 på ryggen. Men jag har märkt av ofta att så fort han får på sig 10an och kaptensbindeln kommer lite av den där EM 08-ryssen fram och det är den alla vill se! Det är den ryssen alla vet att han kan vara! Idag gjorde han många typiskt Arshavin-iga saker, som t.ex. att han bröt sig in förbi ytterbacken för att sedan följa mållinjen följt av skott/inlägg. Kul att se att han inte är helt död i alla fall. Nu gäller det bara att få in de skillsen i Arsenal igen så att han inte blir ihågkommen som den där ryssen som typ va typ bra ibland... typ.

Oh well. 3-2 blev det hur som helst. Tyvärr släppte Ryssland efter när (den sämst dömda) straffen (i världen) gick in i mål. Lyckan och magin försvann men höll kvar 3 poäng gjorde de och det är det som räknas just nu.

Holland vann också sin match med 1-0 vilket var kanonbra! Förhoppningsvis kör de också över Sverige när det är dags. :)

Kommentarer
Postat av: nils

Du kan väll ändå inte hålla Holland högre än Sverige? :S

2010-10-10 @ 15:25:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0