Spotlight: Tony Adams


Mr. Arsenal och Mr. Arsenal Sr.


Idag i skolan fick vi en uppgift på engelskalektionen om att vara beroende av saker. Till min förvåning handlade en av delarna i uppgiften om Arsenal-legenden Tony Adams alkoholberoende. Så trots att han inte har representerat Arsenal sedan 2002 så tänkte jag köra en liten spotlight på just honom idag.


Tony Adams skrev på ett kontrakt med Arsenal redan 1980 och debuterade för klubben den 5e november 1983. Han var här endast 17 år gammal. Säsongen 85/86 fick han sin plats i start-elvan. 1987, på Wembly, vann Adams sin första stora trofé för klubben genom att slå Liverpool i Football League Cup finalen. Vid 21 års ålder blev han kapten för Arsenal, en position som han behöll de 14 åren som återstod av hans karriär.

Sen var det just det där med alkoholismen som började på mitten av 80-talet. Han råkade ofta i slagsmål på olika pubar och nattklubbar, körde in i sitt eget hus med sin bil kraftigt alkoholpåverkad, åkte i fängelset, spelade matcher bakfull, ramlade ner för diverse trappor och fick som resultat 29 stygn i skallen osv osv.

Den 14 september 1996 erkände Adams sitt beroende och sökte hjälp. Efter att ha rehab-at så gjorde hans livskvalité en 180° flipp. Han började plugga igen och lärde sig spela piano... ingen vet varför haha, men det är ju bra. Två år efter att Arsene Wenger kommit till klubben och stöttat honom i sitt tillfrisknande, så skrev Adams en självbiografi som heter 'Addicted'.

Efter att ha överkommit alkoholismen fortsatte hans fotbollskarriär i ett par år under Arsenes ledarskap. Efter att ha gått i pension, spelmässigt, så tog han över Wycombe Wanderers 2003, och sedan Portsmouth 2008.

Ganska intressant snubbe, måste jag säga. Jag har hört talas om honom mycket, som en av alla Arsenal-legender, men aldrig kunde jag ha gissat vad han haft för historia bakom sig. Men nu vet jag det, och om ni inte visste det redan så vet ni det nu :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0